Najbliższy termin: 14-16.11.2025 - moduł 1

Terapia manualna w pediatrii i neonatologii

Kurs składa się z dwóch 3-dniowych modułów, koszt – 1800 zł/moduł.
Prowadzący: Sławomir Morel

Terapia manualna w pediatrii i neonatologii

Szkolenie “Terapia manualna w pediatrii i neonatologii” to możliwie holistyczny koncept terapeutyczny wynikły z połączenia wybranych elementów fizjoterapii i osteopatii pediatrycznej. Ten 2-modułowy kurs jest owocem doświadczeń Sławomira Morela, który za cel obrał sobie wytoczenie nowej ścieżki terapeutycznej, która usprawni rezultaty terapii u noworodków, niemowląt i małych dzieci. Szkolenie zostało podzielone na 2 moduły z uwagi na zakres zagadnień, które są podczas niego poruszane. Pierwszy moduł to głównie praca z asymetrią niemowlęcą i jej konsekwencjami w wieku późniejszym (wady postawy) oraz szczegółowe omówienie teorii, praktyki na temat plagiocefalii i kraniosynostozy. Dzięki dogłębnej analizie podstaw fizjologii w pierwszym module, podczas drugiego modułu czas zostanie poświęcony na rozbudowanie wiedzy kursantów o zaawansowaną terapię manualną poszczególnych układów człowieka oraz na najsłuszniejsze z punktu widzenia fizjologii wyjaśnienie pracy manualnej z zaburzeniami napięcia mięśniowego (i nie tylko mięśniowego) w neonatologii i pediatrii. Program szkoleniowy został stworzony w zrównoważony sposób pomiędzy teorią, a praktyką. Dodatkowo przedstawione zostanie również aktualne spojrzenie nauki (EBM) na tematykę związaną z programem kursu, tak aby kursant mógł poznać jak najszerszy kontekst rozwoju i zdrowia dziecka. Na szkolenie zaproszeni są zarówno początkujący, jak i osoby doświadczone. Zdobyta już wiedza kursanta stworzy mu lepsze warunki do pełnego zrozumienia konceptu oraz technik, co będzie korzyścią dla uczestnika. Prezentowane techniki podzielone zostaną na dwie kategorie: techniki bezpośrednie i techniki pośrednie. Jedne kojarzone bardziej z fizjoterapią, drugie bardziej z osteopatią. W trakcie nauki technik duży nacisk położony zostanie nie na palpację, a na percepcję, co w niektórych wskazanych technikach ułatwi uprzednie wprowadzenie medytacyjne. Kursanci będą uczyli się technik na sobie nawzajem pod czujnym okiem prowadzącego, który często podczas swoich szkoleń naucza pracy z tkanką poprzez prowadzenie dłoni terapeuty swoją dłonią ułożoną jedna na drugiej, co pozwala na jeszcze lepsze zrozumienie mechanizmów fizjologicznych stojących za napięciem tkankowym. Po zakończeniu 2-modułowego szkolenia “Terapia manualna w pediatrii i neonatologii” kursanci będą mogli zapisać się na zaawansowany kurs rozwijający (tylko dla absolwentów kursu oraz terapeutów czaszkowo-krzyżowych, osteopatów i studentów osteopatii) prowadzony przez Sławomira Morela, który obejmował będzie tematykę związaną z tradycyjną Osteopatią w ujęciu pediatrycznym – na razie brak oficjalnego ogłoszenia, kurs w trakcie tworzenia.

 

Masz pytania? Zadzwoń do nas!

+48 512 602 108

I moduł

  • Omówienie podstawowych, kluczowych definicji dla uświadomienia holistycznej roli fizjoterapeuty w medycynie
  • Obalenie dawnych teorii, postawienie nowych hipotez w świetle nauki o fizjologii – wzorce kompensacyjne, biotensegracja – lokalnie i globalnie
  • Skuteczność leczenia asymetrii różnymi metodami – przegląd badań naukowych i własnych doświadczeń
  • Poszerzenie świadomości dłoni terapeuty w kontakcie z tkankami pacjenta
  • Nauka i zrozumienie technik manualnych w oparciu o delikatny dotyk
  • Analiza ciąży i porodu w kontekście asymetrii pourodzeniowej
  • Omówienie prawdziwych przypadków klinicznych
  • Niesymetryczne wady budowy czaszki; kraniosynostoza – manualne leczenie plagiocefalii (EBM)
  • Podstawy fizjologii wzrostu i mechaniki czaszki – embriologia
  • Model błony wzajemnego napięcia
  • Powięziowe połączenia głowy i reszty ciała
  • Przyczyny asymetrii (rozwój embrionalny, ciąża, poród, niemowlę) – dlaczego hipoteza przyczyny jest kluczowa?
  • Kompensacyjny system przepon
  • Warianty modyfikacji umiejętności motorycznych pod kątem asymetrii
  • Asymetria funkcji wisceralnej tj. układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ przedsionkowy, układ stomatognatyczny, wzrok, słuch – przenoszenie obciążeń.
  • Kostne przyczyny asymetrii
  • Schemat anamnezy u noworodka, niemowlaka, małego dziecka w kontekście asymetrii
  • Wprowadzenie do II modułu

Techniki:

  • Ćwiczenia wprowadzające do palpacji poprzez percepcję
  • Stretching powięziowy rejonu szyi
  • Technika Jones’a dla mięśni szyi
  • Praca na szwach czaszkowych
  • Techniki membranowe na czaszce
  • SSB – chrząstkozrost klinowo-podstawny
  • Praca na pojedynczych kręgach szyjnych
  • Test kompresyjny osi kręgosłupa
  • Torsje przepon tułowia
  • Staw krzyżowo-biodrowy
  • Torsje międzykostne twarzoczaszki
  • Techniki okostnowe dla kości miednicy i obojczyka
  • Globalne uwolnienie napięć z obręczy barkowej
  • Podstawy terapii wisceralnej
  • Podstawy korekcji toru oddechowy
  • Globalne rotacje obręczy

II moduł

  • Patogeneza zaburzeń napięcia mięśniowego, napięcie tkanek pozamięśniowych – dysfunkcja somatyczna
  • Obalenie dawnych teorii, postawienie nowych hipotez w świetle nauki o fizjologii – obniżone centrum, wzmożony obwód???, rozwój teorii dysfunkcji somatycznej
  • Pogłębienie palpacji poprzez zrozumienie funkcjonowania percepcji w umyśle terapeuty
  • Autonomiczny układ nerwowy
  • Unerwienie nocyceptywne tkanek okołoczaszkowych – fizjologiczne mechanizmy terapii manualnej i osteopatycznej związanej z czaszką i oponą twardą (EBM)
  • 4 okresy ryzyka zaburzeń rozwojowych: przed poczęciem, ciąża, poród, po narodzinach
  • Anatomia i fizjologia
    • Unerwienie kości
    • Układ stomatognatyczny
    • Droga pokarmowa od połknięcia do wypróżnienia
    • Powięź i biomechaniczne kierunki przenoszenia sił w tkankach
    • Dynamika ciśnień w jamach ciała
    • Przepona noworodka i wcześniaka
    • Tor oddechowy
    • Oś jelito-mózg (m.in. oś HPA)
  • Problem spłaszczonej główki
  • Przepukliny, rozejście kresy białej
  • Kanaliki łzowe, zatoki, katar
  • Wzdęcia, dyschezja, refluks
  • Warianty modyfikacji umiejętności motorycznych – obserwacja diagnostyczna
  • EBM w fizjoterapii i osteopatii pediatrycznej
  • Jak rozpoznać przyczynę oraz zdecydować o potrzebie i miejscu początku terapii?
  • Psychologia pracy z niemowlętami i małymi dziećmi

Techniki:

  • Ćwiczenia średnio-zaawansowane do palpacji poprzez percepcję
  • Diagnostyka i terapia osi kręgosłupa (worek oponowy) – mechanika, płyny
  • Stretching powięziowy tkanek miękkich przykręgosłupowych
  • Dekompresja OAA (C0-C1-C2)
  • Dekompresja potylicy
  • Testy kompresyjne kości długich
  • Techniki okostnowe dla kości krzyżowej, mostka i podudzi
  • Dno miednicy
  • Pogłębienie percepcji przy pracy z przeponą i klatką piersiową
  • Reintegracja toru oddechowego
  • Rozwinięcie terapii wisceralnej dla zaburzeń układu pokarmowego – refluks, dyschezja, wzdęcia
  • Praca z twarzoczaszką pod kątem drożności kanalików łzowych, zatok, jamy nosowej
  • Manualna praca w dwóch obszarach jednocześnie – techniki zaawansowane
  • Nauka manualnego przemieszczenia się po siłach działających na tkankę i odnajdywania źródła problemu
  • Praca w przypadku przepukliny pępkowej i rozejścia kresy białej

Masz pytania? Zadzwoń do nas!

+48 512 602 108