Najbliższy termin: 14-16.11.2025 - moduł 1
Terapia manualna w pediatrii i neonatologii
Kurs składa się z dwóch 3-dniowych modułów, koszt – 1800 zł/moduł.
Prowadzący: Sławomir Morel
Terapia manualna w pediatrii i neonatologii

Szkolenie “Terapia manualna w pediatrii i neonatologii” to możliwie holistyczny koncept terapeutyczny wynikły z połączenia wybranych elementów fizjoterapii i osteopatii pediatrycznej. Ten 2-modułowy kurs jest owocem doświadczeń Sławomira Morela, który za cel obrał sobie wytoczenie nowej ścieżki terapeutycznej, która usprawni rezultaty terapii u noworodków, niemowląt i małych dzieci. Szkolenie zostało podzielone na 2 moduły z uwagi na zakres zagadnień, które są podczas niego poruszane. Pierwszy moduł to głównie praca z asymetrią niemowlęcą i jej konsekwencjami w wieku późniejszym (wady postawy) oraz szczegółowe omówienie teorii, praktyki na temat plagiocefalii i kraniosynostozy. Dzięki dogłębnej analizie podstaw fizjologii w pierwszym module, podczas drugiego modułu czas zostanie poświęcony na rozbudowanie wiedzy kursantów o zaawansowaną terapię manualną poszczególnych układów człowieka oraz na najsłuszniejsze z punktu widzenia fizjologii wyjaśnienie pracy manualnej z zaburzeniami napięcia mięśniowego (i nie tylko mięśniowego) w neonatologii i pediatrii. Program szkoleniowy został stworzony w zrównoważony sposób pomiędzy teorią, a praktyką. Dodatkowo przedstawione zostanie również aktualne spojrzenie nauki (EBM) na tematykę związaną z programem kursu, tak aby kursant mógł poznać jak najszerszy kontekst rozwoju i zdrowia dziecka. Na szkolenie zaproszeni są zarówno początkujący, jak i osoby doświadczone. Zdobyta już wiedza kursanta stworzy mu lepsze warunki do pełnego zrozumienia konceptu oraz technik, co będzie korzyścią dla uczestnika. Prezentowane techniki podzielone zostaną na dwie kategorie: techniki bezpośrednie i techniki pośrednie. Jedne kojarzone bardziej z fizjoterapią, drugie bardziej z osteopatią. W trakcie nauki technik duży nacisk położony zostanie nie na palpację, a na percepcję, co w niektórych wskazanych technikach ułatwi uprzednie wprowadzenie medytacyjne. Kursanci będą uczyli się technik na sobie nawzajem pod czujnym okiem prowadzącego, który często podczas swoich szkoleń naucza pracy z tkanką poprzez prowadzenie dłoni terapeuty swoją dłonią ułożoną jedna na drugiej, co pozwala na jeszcze lepsze zrozumienie mechanizmów fizjologicznych stojących za napięciem tkankowym. Po zakończeniu 2-modułowego szkolenia “Terapia manualna w pediatrii i neonatologii” kursanci będą mogli zapisać się na zaawansowany kurs rozwijający (tylko dla absolwentów kursu oraz terapeutów czaszkowo-krzyżowych, osteopatów i studentów osteopatii) prowadzony przez Sławomira Morela, który obejmował będzie tematykę związaną z tradycyjną Osteopatią w ujęciu pediatrycznym – na razie brak oficjalnego ogłoszenia, kurs w trakcie tworzenia.
I moduł

- Omówienie podstawowych, kluczowych definicji dla uświadomienia holistycznej roli fizjoterapeuty w medycynie
- Obalenie dawnych teorii, postawienie nowych hipotez w świetle nauki o fizjologii – wzorce kompensacyjne, biotensegracja – lokalnie i globalnie
- Skuteczność leczenia asymetrii różnymi metodami – przegląd badań naukowych i własnych doświadczeń
- Poszerzenie świadomości dłoni terapeuty w kontakcie z tkankami pacjenta
- Nauka i zrozumienie technik manualnych w oparciu o delikatny dotyk
- Analiza ciąży i porodu w kontekście asymetrii pourodzeniowej
- Omówienie prawdziwych przypadków klinicznych
- Niesymetryczne wady budowy czaszki; kraniosynostoza – manualne leczenie plagiocefalii (EBM)
- Podstawy fizjologii wzrostu i mechaniki czaszki – embriologia
- Model błony wzajemnego napięcia
- Powięziowe połączenia głowy i reszty ciała
- Przyczyny asymetrii (rozwój embrionalny, ciąża, poród, niemowlę) – dlaczego hipoteza przyczyny jest kluczowa?
- Kompensacyjny system przepon
- Warianty modyfikacji umiejętności motorycznych pod kątem asymetrii
- Asymetria funkcji wisceralnej tj. układ oddechowy, układ pokarmowy, układ moczowy, układ przedsionkowy, układ stomatognatyczny, wzrok, słuch – przenoszenie obciążeń.
- Kostne przyczyny asymetrii
- Schemat anamnezy u noworodka, niemowlaka, małego dziecka w kontekście asymetrii
- Wprowadzenie do II modułu
Techniki:
- Ćwiczenia wprowadzające do palpacji poprzez percepcję
- Stretching powięziowy rejonu szyi
- Technika Jones’a dla mięśni szyi
- Praca na szwach czaszkowych
- Techniki membranowe na czaszce
- SSB – chrząstkozrost klinowo-podstawny
- Praca na pojedynczych kręgach szyjnych
- Test kompresyjny osi kręgosłupa
- Torsje przepon tułowia
- Staw krzyżowo-biodrowy
- Torsje międzykostne twarzoczaszki
- Techniki okostnowe dla kości miednicy i obojczyka
- Globalne uwolnienie napięć z obręczy barkowej
- Podstawy terapii wisceralnej
- Podstawy korekcji toru oddechowy
- Globalne rotacje obręczy
II moduł

- Patogeneza zaburzeń napięcia mięśniowego, napięcie tkanek pozamięśniowych – dysfunkcja somatyczna
- Obalenie dawnych teorii, postawienie nowych hipotez w świetle nauki o fizjologii – obniżone centrum, wzmożony obwód???, rozwój teorii dysfunkcji somatycznej
- Pogłębienie palpacji poprzez zrozumienie funkcjonowania percepcji w umyśle terapeuty
- Autonomiczny układ nerwowy
- Unerwienie nocyceptywne tkanek okołoczaszkowych – fizjologiczne mechanizmy terapii manualnej i osteopatycznej związanej z czaszką i oponą twardą (EBM)
- 4 okresy ryzyka zaburzeń rozwojowych: przed poczęciem, ciąża, poród, po narodzinach
- Anatomia i fizjologia
- Unerwienie kości
- Układ stomatognatyczny
- Droga pokarmowa od połknięcia do wypróżnienia
- Powięź i biomechaniczne kierunki przenoszenia sił w tkankach
- Dynamika ciśnień w jamach ciała
- Przepona noworodka i wcześniaka
- Tor oddechowy
- Oś jelito-mózg (m.in. oś HPA)
- Problem spłaszczonej główki
- Przepukliny, rozejście kresy białej
- Kanaliki łzowe, zatoki, katar
- Wzdęcia, dyschezja, refluks
- Warianty modyfikacji umiejętności motorycznych – obserwacja diagnostyczna
- EBM w fizjoterapii i osteopatii pediatrycznej
- Jak rozpoznać przyczynę oraz zdecydować o potrzebie i miejscu początku terapii?
- Psychologia pracy z niemowlętami i małymi dziećmi
Techniki:
- Ćwiczenia średnio-zaawansowane do palpacji poprzez percepcję
- Diagnostyka i terapia osi kręgosłupa (worek oponowy) – mechanika, płyny
- Stretching powięziowy tkanek miękkich przykręgosłupowych
- Dekompresja OAA (C0-C1-C2)
- Dekompresja potylicy
- Testy kompresyjne kości długich
- Techniki okostnowe dla kości krzyżowej, mostka i podudzi
- Dno miednicy
- Pogłębienie percepcji przy pracy z przeponą i klatką piersiową
- Reintegracja toru oddechowego
- Rozwinięcie terapii wisceralnej dla zaburzeń układu pokarmowego – refluks, dyschezja, wzdęcia
- Praca z twarzoczaszką pod kątem drożności kanalików łzowych, zatok, jamy nosowej
- Manualna praca w dwóch obszarach jednocześnie – techniki zaawansowane
- Nauka manualnego przemieszczenia się po siłach działających na tkankę i odnajdywania źródła problemu
- Praca w przypadku przepukliny pępkowej i rozejścia kresy białej